Nemít brandmanuál je jako nemít duši

Design

Pokud jste si u nějakého studia objednali vytvoření brandu a nedostali jste k tomu dokument, který by vysvětloval níže uvedené specifikace, tak jste byli okradeni. Brandmanuál je podstatnou součástí a měl by ho mít každý, kdo potřebuje budovat značku. V Justmighty se setkáváme s tím, že nám klienti nedodají buď žádný manuál nebo spíše parodii na brandmanuál, který ve finále neřekne nic. Pojďme zjistit, co to ten brandmanuál je a co by měl v samotném základu obsahovat.

bart-brandmanual-mate.png

Co je brandmanuál?


“Máte brandmanuál? A mohla bych ho vidět?”

Je základním dokumentem, který slouží k definici, jak prezentovat svoji značku navenek. Jedná se o souhrn pravidel, jak správně používat definované logo, barvy a typografii. Po nastudování brandmanuálu by měl umět pracovat se značkou každý další designer, agentura a samotný vlastník značky. Brandmanuál bychom mohli také nazvat: Jak (ne)prezentovat svoji značku. Díky brandmanuálu budou se značkou pracovat všichni stejně napříč všemi odděleními, kterých se práce s brandem týká.

Pro koho je určený brandmanuál?


“To jsou pořád nějaké návody a manuály na úspěšný život”

Brandmanuál by měla mít každá značka. Jedná se o stavební kámen každé firemní identity a je tak nedílnou součástí každé společnosti. Pokud si myslíte, že brandmanuál musí mít pouze velký korporát, jste na omylu. Brandmanuál má své opodstatnění i pro malou kavárnu, a to z důvodu ulehčení celkové práce. Zamezuje tak vzniku omylů ve stylu “každý pes, jiná ves”. Díky manuálu je komunikace stejná a celistvá.

Proč je brandmanuál důležitý?


“Tady Franta říkal, že mi stačí jen logo v jpeg”

Vaše firemní identita je jako další osobnost ve vaší firmě. Mentor, který ukazuje, jak vypadat navenek. Díky této osobnosti dokážou lidé u vás ve firmě věřit vizuálu vaší firmy a zároveň ho budou tak prezentovat i oni sami. Budete tak indentifikovatelní a lehce zapamatovatelní pro okolní svět. Nedojde k vizuálnímu zmatku. Přece chcete, aby vás vaši zákazníci poznali a ne, aby měli pokaždé pocit, že jdou do jiné firmy.

brandmanual-lawya-clanek.png

Mrkněte na celou případovou studii LAWYA

Co obsahuje brandmanuál:

  1. Příběh brandu

  2. Logo

  3. Barevná paleta

  4. Typografie

  5. Základní aplikace

  6. Komunikace

1) Příběh brandu


Úvodní představení značky a zavedení do celého ekosystému. Slouží k náhledu do samotného srdce značky tak, aby každý pochopil, jak celý brand reprezentovat. Obsahuje definovanou vizi a misi celé značky.


2) Logo


Pouze logo není značkou a pouze značka není logem. Jsou to další z elementů, které jsou součástí celého brandu. V brandmanuálu se logu věnuje podstatná část.
Tato část se rozděluje na:

- Základní logo a jeho varianty

- Ochranná zóna a velikosti

- Povolené používání

- Zakázané používání


Základní logo a jeho varianty:


“Udělejte to logo větší”

Hlavní část, která ukazuje logo v celé své kráse. Je doplněna o další varianty jeho používání. Logo nemusí mít pouze horizontální a vertikální variantu. Může být doplněno o claim a nebo se může používat jen v samotném znaku. Z této části by mělo být jasné, jaké logo a jeho varianty jsou použity v celém brandu.

brandbook-netbox-clanek.jpg

Jak vznikal celý brand netboxu?

Ochranná zóna a velikosti:


“Máš to moc nalepené na okraj”

Každý z nás má rád svůj osobní prostor a u loga tomu není jinak. Když je nalepené moc na okraji, tak se tam necítí dobře a vizuálně to taky zrovna moc nefunguje. Malé a nečitelné nebude taky zrovna spokojené. Proto je i v brandmanuálu nastaveno pár pravidel, jak dodržovat ochrannou zónu a v jaké nejmenší velikosti ho můžeme používat.


Povolené používání:


“Je to logo i v černobílé variantě?”

Může nastat, že logo potřebujeme dát na barevný podklad, ale je to povoleno? Nebude to úplně jiná značka? Kdyby se dalo například logo IKEA na červený podklad, tak se jedná o úplně jiný brand. Proto je nutné dodržovat definované povolené používání.


Zakázané používání:


“Dejte to logo na duhový přechod”

Logo může být i na duhovém podkladu, ale pouze pokud je dovoleno v brandu. Proto je u části Zakázané používání jeden velký vykřičník. Trest za porušení je sláva na stránce Grafický odpad!

zakazane-pouzivani-loga-clanek.png

Rada a Partner - náš první projekt v oboru advokacie. Jak se vydařil?

3) Barevná paleta


“To není jen zelená, ale lučně zelená”

Obecně platí, že by se v brandu měly objevovat maximálně 3 hlavní barvy a zbytek doplňkových. Ty slouží k rozšiřování při tvorbě webů a případnému barevnému rozdělení služeb, produktů apod. Stejně jako v módě i v barvách jsou trendy. Jeden rok se narodí až moc fialových značek a druhý rok to může být zelená. Zároveň záleží i na charakteristice oboru. Tato část v brandmanuálu vysvětluje procentuální zastoupení barev v brandu. Proč jsou zvoleny konkrétní barvy a jejich hodnoty v RGB, CMYK, HEX a PANTONE.

brandmanual-barvy-clanek.jpg

Jak všechny tyto barvy fungují dohromady?

4) Typografie

“Já to dělal přes WordArt a použil jsem Comic Sans”

Typografie je jedno velké téma. Doba udává styl a ukazují se zajímavé kombinace, které společně fungují. Z brandmanuálu musí být jasné, jaké fonty jsou v brandu použity a že mají podporu všech znaků, který daný jazyk vyžaduje. Každý font by měl mít i své náhradní zastoupení, které je součástí každého počítače, a to z důvodu použití v tiskovinách apod. Důležitá je ukázka hierarchie a posloupnosti, v jakých velikostech a řezech se používá nadpisový text a v jakých třeba obyčejný.

typografie-brandmanual-clanek.jpg

ZONIC - co to je?

5) Základní aplikace


“Ukaž, ty chytrolíne, jak to logo bude vypadat na vizitce”

Technická specifikace je za námi a teď se ukáže, jak všechny barvy, loga a typografie fungují dohromady. V základní aplikaci se mohou objevit ukázky tiskovin (vizitky, hlavičkové papíry, slohy apod.), polepy vozidel, razítka a další.


6) Komunikace


“Proč mi tykáte? To je nezdvořilé!”

Komunikací značky se rozumí to, jak bude celá značka vystupovat navenek. Budeme tykat? Dobře, ale dodržujme to napříč kanály. Nemůžeme přes telefon říct: “Dobrý den, pane Nováku” a na sociálních sítích pana Nováka oslovit: “Hele Franto”. Tato část vám jasně definuje, jak sjednotit komunikaci a jakých pravidel a hodnot se při budování značky držet.

brandmanual-moneus-clanek.png

Komunikační manuál jsme tvořili i pro MONEUS.

Kdyby měla každá značka brandmanuál, který by plnil výše popsané náležitosti, tak by nevznikalo tolik špatných a nefungujících reklam, kampaní a vizuálního pekla. Brandmanuál je jedním ze základních stavebních kamenů brandu.

Chcete brand, který mimo jiné obsahuje i brandmanuál, který splňuje výše zmíněná kritéria? Napište nám a společně vykouzlíme funkční, osobitý a hezký brand!

Line

Miroslav Budiš

vede design
Line