Bylinky na Maliňáku
Jak jsme vykouzlili 3000 úsměvů
- kreativa
- marketing
- guerilla
Přenesli jsme záhon plný bylinek z jižní Moravy do centra Brna, aby si každý mohl vzít tu svou domů.
Jako by to bylo včera. Otevřely se dveře a my se ocitli v obrovském skleníku s miliony bylinek. Pohled na nekonečné zelené lány byl doslova dechberoucí. Bazalka, petrželka, majoránka a další. Ve vzduchu jsme je cítili všechny. Zelené lásky, bez kterých si nedovedeme vaření už ani představit.
Taková byla naše poslední návštěva v Suchohrdlech u Miroslavi, v sídle firmy Bylinky s.r.o. Bára, Bárt a Matěj sem zavítali na schůzku ohledně připravované marketingové kampaně. Díky tomu se mohli projít skleníkem, který znáte z pořadu Jídlo s.r.o.
Guerilla marketing nebo guerilla gardening?
Bylinky se tehdy na schůzce zmínily, že mají k dispozici pár bylinek navíc a že bychom je mohli využít k nějaké marketingové kampani. Bylo jen na nás, jak ji pojmeme.
Matěj s Bárou a Leňou dali hlavy dohromady a vymysleli akci na pomezí guerilla marketingu a guerilla gardeningu. Ne každý se může podívat přímo do bylinkového skleníku v Suchohrdlech, a tak jsme se rozhodli, že bylinkový lán přivezeme do Brna. Stejně jako Cimrman dal Praze moře. S tím rozdílem, že lidé si budou moci kus bylinkového lánu odnést s sebou domů.
Kreativní řešení jsme vymysleli a už zbývalo „jen“ dořešit technikálie. Kde akce proběhne? Na Zelňáku? Trochu jsme se obávali reakcí místních prodejců – přece jen jsme bylinkami zdarma nechtěli položit místní ekonomiku. Svoboďák? Čára? Tak jako tak budeme potřebovat povolení úřadu.
Bylinkový lán v centru Brna.
A hned dvou. Zábor nám povolí Brno-střed, ale ten ještě potřebuje vyjádření Brněnských komunikací. Vyběhání všech povolení bylo sice náročné, ale Bylinky s.r.o. jsou lovebrand, který otevírá dveře. Stačilo se o nich jen zmínit a srdce úředníků rázem roztávala. Dobře, možná trochu přeháníme. Ale na projektu, který lidem rozzáří úsměv na tváři, je prostě radost pracovat. Chápete.
Úřady za nás dokonce vyřešily dilema, kde akci uspořádáme. Povolení jsme vyřizovali v šibeničním termínu, a to na nejbližší možný pátek. Ten den bylo volno jen na Maliňáku u žárovek, což je pro nás vlastně skvělé místo, které nás v konkurenci známějších míst v první chvíli vůbec nenapadlo.
Zatímco prohnilá Rakousko-Uherská monarchie dopřála Pražanům moře jen na jednu hodinu, my jsme si požádali o luxusních hodin sedm. Začátek jsme si naplánovali na pátou hodinu ranní. A protože nám Bylinky s.r.o. do naší péče svěřily hned 3 000 kusů rostlinek, požádali jsme kolem pomníku, který připomíná návštěvu Thomase Alvy Edisona v Brně, o 70 m² prostoru.
V pátek 6. září nastal den D. Na Maliňáku jsme se sešli v pět ráno a pustili se do příprav.
Měli jsme před sebou asi hodinu a půl do východu slunce, kdy měl velkolepý „guerilla gardening“ vypuknout. Rozbalení a umístění 3 000 kusů bylinek nám nakonec trvalo téměř dvě hodiny.
Před sedmou jsme na připravená áčka pověsili plakáty, které kolemjdoucí upozorňovaly na to, že si bylinku mohou vzít zdarma jen tak za úsměv. V tu chvíli se u bylinek začaly tvořit hloučky. Lidé si je začali fotit, prohlížet si je, obdivovat a postupně si je i adoptovat.
Bylinky šly na dračku a za necelých 40 minut na náměstí zůstalo pár osamocených kousků, které jsme aktivně dorozdali.
Pár kousků, které jsme dali bokem, od nás dostal náš oblíbenec Būcheck, za kterým jsme se zastavili na Zelňák. Víme, že z nich uvařil něco fantastického – ostatně, jak má ve zvyku. Za odměnu jsme šli na snídani do 4pokojů (na vejce Benedikt 😍) a hurá zpátky do kanceláře.
Atmosféru na Maliňáku nás nabila neskutečně pozitivní energií. Třeba ve chvíli, kdy jsme akci ještě chystali, za námi přišel kluk, který tvrdil, že nade vše miluje vůni bazalky. Z našich bylinek byl úplně nadšený. Půl hodiny tam s námi seděl a blaženě čichal k čerstvé bazalce v květináči. Odešel, aniž by si s sebou bazalku odnesl. Prý jsme mu zlepšili den. Mrkněte se na video a pochopíte sami!
Nezůstalo jen u brand manuálu.
Jako součást projektu jsme sestavili i manuál komunikační, ve kterém jsme definovali vizi a misi značky, její základní hodnoty, cílové skupiny, tón komunikace i správné psaní názvu a další základní pravidla pro psaní textů i komunikaci se zákazníky. Základem komunikace totiž je, aby značka působila lifestylově a své zákazníky nenásilnou formou edukovala.
Andrej díky Bylinkám zjistil, že lidé chodí do práce i dřív než na devátou.
Velké poděkování patří všem, kteří se na bylinkové guerille podíleli. Báře, Matějovi, Lence, Mirovi, kteří s celým nápadem vůbec přišli. Lidem z Bylinek, kteří všech 3 000 bylinek zabalili a přivezli do Brna. Terce, která má v Bylinkách na starost marketing a celou akcí žila spolu s námi. Tomovi, Andrejovi, Verči a Bártovi, kteří s námi vstali v noci dlouho před rozedněním, aby nám přišli pomoci všech 3 000 bylinek rozmístit po náměstí. A Petrovi z overhere, který to vše zachytil na kameru.
Dvě poučení na závěr. Andrej díky Bylinkám zjistil, že lidé chodí do práce i dřív než na devátou. A že takoví lidé žijí nejen v rozvojových zemích, ale i v Brně. Záběry z klasické kamery jsou fajn. A taky příště nesmíme zapomenout na GoPro, které celé dění zachytí časosběrně. Protože teď to zní jako sci-fi, že 3000 rostlinek zmizelo během necelé hodiny.